Monday 2 May 2011

hidup ini byk ragam orgnya..

Assalamualaikum........

alhamdulillah....segala puji-pujian yang layak hanya kepadaMu ya Allah.....sesungguhnya hamba ini hanyalah hambaMu yang kerdil lagi lemah.....tanpa petunjuk dan bimbingan dariMu, aku pasti akan sesat.....

Aku sering kali berasa tidak senang hati dengan org lain....knape? aku ingatkan mungkin kerana diriku yang masih lagi `kotor'.....aku cuba dan terus cuba untuk sabar dan berlapang dada, tapi ia bergelora dalam dada ini.....Allahuakbar....

Aku tahu perasaan yang tak baik ini datangnya dari syaitan iaitu musuh kita yang sebenar.....astaghfirullahal'azim.....aku cuba untuk tidak melepaskan nafsu amarah yang dipendam...

Setelah sekian lama, baru ku tahu rupanya setiap org ada masalahnya sendiri...mungkin oleh sebab masa lalu, persekitaran atau dirinya sendiri bermasalah......setelah aku mengetahui kelemahan yang seseorg itu hadapi, aku terus berlapang dada....aku terus maafkan dia....aku tidak mahu menambahkan masalah yang dia hadapi.....aku redha kerana mengenali org tersebut...hikmahnya adalah supaya aku bersyukur dan tidak memandang rendah org lain.....

Depress  


manic


psychotic
 di atas tu.....antara ragam manusia yang ada di dunia ni......

"Dan (ingatlah juga), tatkala Rabbmu mema’lumkan: “Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah (ni’mat) kepadamu, dan jika kamu mengingkari (ni’mat-Ku), maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih."
Ibrahim : 7

No comments:

Post a Comment